go func() { urself }()Baren er nå stengt! 🚪
logo
Logg inn

Innlegg

Informasjon til nye studenter

19. juli

https://facebook.com/groups/informatikk/ Båttur 1615, onsdag 21 august Infomøte 1615, torsdag 22 august Velkommen som ny student til informatikk ved UiB og til linjeforeningen din, echo. Her har vi samlet noen svar til spørsmål du kanskje har. Du kan alltids komme i kontakt med hovedstyret på epost: echo@uib.no. Eller på anonyme måter her. Hva er en linjeforening? En linjeforening er studentene selv som ønsker å gjøre studiehverdagen bedre. Studentene i linjeforeningen er arrangør av fester, sportsarrangementer, i tillegg til store og små sosiale arrangementer. Linjeforeningen har også møte med administrasjonen, og tar opp blant annet faglige spørsmål og spørsmål om lesesalene våre. Hva er echo? echo (med liten e) er linjeforeningen din hvis du studerer informatikk på UiB (se neste spørsmål hvis du er usikker)! Vi er en SKIKKELIG aktiv linjeforening som vil gjøre masse gøy med og for akkurat deg. På dagtid har vi flere lesesaler som er kun for echo, vi har gratis kaffe på Bachelorlesesalen. På kveldstid har vi masse sosiale arrangementer (over 200 i løpet av 2023), for alle våre studenter. Hvem er “Våre studenter” i echo? Du er echo student hvis du studerer en av følgende: * Datateknologi * Datasikkerhet * Data Science (Siving) * Data Science (Bachelor) * Informatikk-matematikk-økonomi * Bioinformatikk * Årsstudium i informatikk * Master i informatikk (alle delene) * Felles master i programvareutvikling Hvis du er usikker kan du teste å logge inn på nettsiden med UiB kontoen din (når du får tilgang fra UiB). Hvis du får en feilmelding kan du sende en epost til oss i hovedstyret echo@uib.no. Vedtekene våre med oversikten er her: https://echo.uib.no/om/vedtekter, under § 2 Medlemmer. Hvordan bli med i echo? Alle som er en del av Våre studenter er automatisk en del av echo! Nå trenger du bare å møte opp på lesesalene, arrangementene og søke til verv hvis du vil være med å arrangere. Du kan logge deg inn på nettsiden for å teste at det fungerer (med UiB konto) Hva trenger jeg til fadderuka? Tid og energi. Det er aktivitet på dagen (mentoropplegg) og kveldstid (fadderaktiviteter). På dagtid blir du kjent med medstudenter, UiB, informatikk og studiehverdagen på en rolig måte. Under fadderopplegget skrur vi opp tempoet noe, og prøver å få alle med på morsomme aktiviteter! Gled deg til informatikklekene, Tilde-fest (echo-fest) og quiz! Er det drikkepress i echo? Nei! Vi vil at alle skal være med. Du trenger ikke å drikke for å være med på noen arrangementene vi har, og flere av de (også i fadderuken) kommer til å være alkoholfrie. Vi har en bar som tilbyr brus og alkoholfritt øl (også diskre hvis du ønsker det). De fleste arrangementer vi har er uten alkohol eller uten alkoholfokus. Det er mange som ikke drikker, så vi håper at de som drikker inkluderer og tar med seg alle! Hvor skal jeg studere? Informatikk har store deler av et eget bygg, Høyteknologisk senter (Høytek). Her anbefaler vi at du er mest mulig! Her har vi Bachelorlesesalen og Beta-lesesalen som er to lesesaler som er echo sine. Her får du gratis kaffe, bruk på mikrobølgeovn, vannkoker, kjøleskap og toastjern med mer. Disse lesesalene er ikke stille. Det vil si at vi samarbeider og diskuterer fag (med innestemme) når vi trenger det eller sitter og jobber for oss selv når vi trenger det. På torsdager har vi og vaffelorakel hvor eldre studenter hjelper deg med fag og obligger (obligatoriske innleveringer) mens du får vaffel. Informatikk er del av det matematiske-naturvitenskapelige fakultet (MatNat) på UiB. MatNat tilhører Realfagsbygget (RFB), her kommer du til å ha de største fagene dine som matematikk og innføring i programmering (INF100). Det er mulig å sitte på RFB til å studere og, men her sitter du sammen med alle på MatNat. På lesesalene på Høytek er det ofte eldre studenter som gjerne hjelper deg med spørsmål du har, dette anbefales veldig å benytte seg av! Hva burde jeg glede meg til fremover? Fadderuka først og fremst! Etter at den er ferdig vet vi at mange ting må lande for deg som ny student. En av tingene du må absolutt gjøre er å komme på infomøte onsdag 21. august. Her får du informasjon om alle undergruppene som du kan søke frivillig verv i. Videre er det masse kule arrangementer som skjer i år, så meld deg på det! Hva er en “bedpres”? Under Bedriftspresentasjonene (bedpreser) kommer bedrifter til oss for å spandere mat og drikke mens du får god informasjon om hvor du kan jobbe i fremtiden. Under bedpreser får du informasjon om bedrifter, hvor de har kontorer og om de feks har sommerjobber tilgjengelige. Bedpresene skjer hver torsdag, og mange tirsdager og. Påmelding skjer kl 12, en uke (7 dager) før. Mange bedpresser er reservert til høyere trinn, men følg med på nettsiden for påmelding så får du noen med deg. Hvordan får jeg med meg informasjonen? Alt viktig skal komme på nettsiden (echo.uib.no). Her kommer det arrangementer, nyhetsinnlegg og påmeldinger. Følg med på arrangementer, Det kommer også jevnlig informasjon på Instagram og Facebook og: https://www.instagram.com/echo_uib (@echo_uib) https://www.facebook.com/share/x95WCSKsN8EP68AX/ Husk infomøte torsdag 22. august. Følg med på nettsiden for mer informasjon. Her kan du se en oversikt over alle undergruppene som skal snakke på infomøte: https://echo.uib.no/for-studenter/grupper/undergrupper

Hovedstyret

Gjesteforedrag med pizza!

29. apr.

Hei alle sammen! Institutt for informatikk har et nytt og spennende initiativ for å informere oss om hvordan vi kan bruke alt vi lærer på studiet når vi skal ut i jobb. Det er ikke alltid lett å tenke at alle fagene som matte, INF142, INF115 eller INF102 faktisk er nyttig. Da er vel spennende å høre på hvordan en grad i informatikk er en stor ressurs videre i livet. echo er veldig glad for at instituttet stiller med sånne kule eventer. Det er gratis pizza og! Det kommer flere eventer, men førstkommende er neste torsdag. Her vil du høre på Frederic Dorn, tidligere PhD kandidat ved algoritmegruppen. fortelle om hans erfaringer med å være informatiker "in the wild". Det blir pizza! Torsdag 2. mai. 16:15 Stort Aud, Høyteknologisenteret. Meld deg på nå: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=16974199"

Hovedstyret

Hovedstyret 24/25

15. apr.

echo sitt Hovedstyret 2024/2025 er satt, med følgende roller: Leder - Arne Natskår Nestleder - Gard Heine Kalland Økonomiansvarlig - Theodor Nissen-Meyer Økonomiassistent - Johanne Blikberg Herheim Masterlesesalansvarlig - Stian Munkejord Trivselsansvarlig - Mina Tolfsen Fagforeningsansvarlig - James Hobson Bedkom rep. & Interessegruppeansvarlig - Gard Eide ESC rep. - Jacob Foss Gnist rep. - Karolina Gil Hyggkom rep. - Izaak Sarnecki Makerspace rep. - Amiley Abukar Siidi Tilde rep. - Anna Sviland Webkom rep. - Kristian Elde Johansen Jeg håper at alle føler at hovedstyret er nært deg og åpen for innspill. Vi er her for å hjelpe deg som student. Huk tak i en av oss hvis det er noe du savner, vil ha mer av eller lurer på. Anonyme tilbakemeldinger: https://docs.google.com/forms/d/10iz9n5UwptYe_uBDhileH0pn__kdn9JK0aD6jXJZVqQ/ Søknad om økonomisk støtte: https://docs.google.com/forms/d/11xZGTR7YSro71ZyAdeOGLXRYZl3NbuyC1j56GV1tXS0/

Hovedstyret

Søk om å bli med i echo!

8. apr.

Hei hei! English below* På sist generalforsamling ble det en endring i vedtektene til echo. Det er nå åpent for at søkere som ikke direkte eller automatisk blir representert av echo kan søke om dette. Det vil feks gjelde PhD-kandidater knyttet til informatikk eller studenter som ellers har en sterk tilknytting til informatikk på UiB. Søknadene blir godkjent av hovedstyret, og du vil få svar innen kort tid. Søk her!: https://forms.gle/RqnTerKGTSQbifvv7 -- Hello! At the last general assembly, an amendment to the bylaws of echo was made. It is now open for applicants who are not directly or automatically represented by echo to apply for representation. This would, for example, apply to PhD candidates associated with informatics or students who otherwise have a strong affiliation with informatics at UiB. Applications will be approved by the main board, and you will receive a reply within a short time. For now, you can send an email to arne.natskaar@echo.uib including: Your student email (firstname.lastname@student.uib.no) The remaining duration of your studies (estimated) A reason :)

Hovedstyret

Gratulerer med Kvinnedagen!

8. mars

Jeg starter innlegget med å sette fokus på noe som sjokkerer meg veldig. 1 av 5 kvinner opplever voldtekt i løpet av livet, nevnes det i dagens Dagsnytt 18. Dette er et ekstremt vondt tall å høre. Jeg klarer ikke å forestille meg hvor forferdelig dette er for alle som opplever dette, eller står noen nær. Jeg håper at alle tar godt vare på hverandre, så har jeg lagt noen nyttige lenker lengre nede. Kvinnedagen i dag gjør at vi kan sette fokus på dette, og et fokus på hva du, jeg og vi kan gjøre. Jeg takker for at administrasjonen har gratis selvforsvarskurs for kvinner neste uke – men dette er jo egentlig menns ansvar. Ansvar i å behandle hverandre riktig, og sørge for at ingen opplever noe som er ugreit. Vi i echo har et ansvar for å trygge hverandre. Det skal være trygt å være på alle våre arrangementer. Den siste tiden har echo jobbet med å få på plass etiske retningslinjer. Alle skal vite hva god oppførsel er, men og hva dårlig oppførsel, samt konsekvenser hvis du oppfører deg dårlig. Dette får dere snart alle sammen sett, og er nødt til å godta i det dere melder dere på et arrangement. Kvinneandelen som studerer informatikk har krøpet oppover med noen få prosenter i løpet av årene. Tallene fra 2022 var at 22% av alle studenter hos oss var kvinner, dette er tall som er bedre enn i 2015 med 13%. Fortsatt er ikke tallene gode nok, og vi må fortsette å jobbe med å øke andelen og vise at informatikk er for alle! Jeg takker Gnist for all innsats som de legger ned i ulike jentearrangementer, senest denne onsdagen. Til og med jentelunsj neste uke (echo.uib.no/arrangement/jentelunsj-med-gjesteforelesning). Hyggkom har i dag markert denne dagen, dette er gode tiltak som vi må fortsette med. Når det gjelder undergrupper tar jeg stolthet i å si at 7 av 14 leder/nestleder er kvinner. I dagens hovedstyret er det 4 av 11 kvinner, før jul var det 6 av 12. Dette er altså flytende tall, men her er jeg imponert over hvor bra dere jobber. Dette samsvarer med min oppfatning at kvinnene i stor grad er svært aktive, både i verv og på sal. Dette håper jeg dere fortsetter med, også håper jeg at alle kan bidra med å ta vare på hverandre. Overgrepsmottak i Bergen: www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/overgrepsmottaket-i-bergen Mental Helse hjelpetelefon: www.mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen/ UiB Si Ifra: https://www.uib.no/varsling

Arne NatskårHovedstyret

Innkallelse til Generalforsamling 2024

18. feb.

Hei alle echo-studenter! Her er den offisielle innkallelsen til årets Generalforsamling for echo - Linjeforeningen for informatikk! Vi ses på Store aud, mandag 4. mars kl 1630. Meld inn endringer i vedtekter her (Senest 4 dager før generalforsamlingen): https://docs.google.com/forms/d/1y-BHoTzIyRfFZjDVVwK9HydxHTEoFoZwIWvtrua5kKQ/edit Hva er Generalforsamling? Generalforsamling er echos øverste demokratisk organ. Her kan du, og dine medstudenter, stemme på endringer i vedtekter. På forhånd blir det foreslått endringer, slik at vi kan styrke demokratiet og gjøre linjeforeningen vår enda bedre. Vedtektene kan nemlig bli sett på som reglene til echo, og bestemmer alt i fra navnet vårt til formålet vårt. Du kan lese vedtektene i dag her: https://echo.uib.no/om/vedtekter Meld deg på generalforsamlingen her: https://echo.uib.no/arrangement/generalforsamling Hva er GeneralVors? (26. februar) GeneralVors er et ordspill på Generalforsamling. Det er en lavterskel diskusjonsarena på lesesalen for å diskutere fremtiden til echo. Vi åpner for å stille spørsmål til oss i hovedstyre, samt diskutere nye og gamle vedtekter. Drøm om fremtiden til echo med oss på Programmerbar! Hvorfor skal jeg delta på Generalforsamling? Ikke bare får du gratis mat, og sjansen til å vinne premier, men du får blitt med å gjøre echo bedre. Vi satser på stor oppslutning, slik at alle stemmer kommer frem. Det vil også være mulig å presentere seg selv som hovedstyret kandidat på Programmerbar etterpå! Når kan jeg stille til valg til hovedstyret? Kort oppsummering av viktige datoer fremover: 26.februar, GeneralVors og du kan stille til valg! 4. mars Generalforsamling 11 og 12 Mars, Du kan stemme på kandidater via din studentmail. Foreløpig saksliste: https://docs.google.com/document/d/1CAeKF8GkPA6IviPJtxi82P3TVpwdEBPgPsvKpoCVVfU/edit?usp=drive_link

Hovedstyret

Tanker etter FIF-møte

14. nov.

Jeg (Arne), Stian og Emma i hovedstyret har vært i Trondheim på Forente IT-foreninger møte! Der møtte vi andre foreninger fra hele landet, fra Oslo, Grimstad, Trondheim osv. Vi delte erfaringer og praksiser, samt diskuterer hvordan vi skal ha best mulig sommerjobb søknadsfrister. Etter å ha vært på NTNU Gløshaugen, og snakket med linjeforeninger går jeg ut med en enormt stolthet. echo er en del nyere enn mange andre linjeforeninger, men allikavell har vi masse arrangementer, mye bedriftskontakt, egne lokaler, godt samarbeid med administrasjonen, enormt mange frivillige og i det siste en helt egen bar. Lesesalen og Beta er store lokaler hvor alle vi er velkomne, hvor vi blir kjent og hvor vi inkluderer hverandre. Det å ha egne STORE lokaler er et enormt fortrinn, både sosialt og faglig, som vi ikke må ta for gitt. Mye av den æresfrykten jeg har følt på i forhold til linjeforeningene i Trondheim er mer eller mindre borte. Abakus, den største og eldste linjeforeningen til IT i Trondheim, ble stiftet for 46 år siden. For 5 år siden het vi ikke echo, og vi var et fagutvalg. Enormt mye har skjedd på den tiden, hvor vi i dag har enormt mange tilbud til studentene våre. Her er det og verdt å nevne at vi og abakus er de to linjeforeningene som representerer flest IT-studenter i Norge. Jeg ser for meg fortsatt mye og store forbedringer de neste årene i echo. Vi kommer hjem til Bergen med mye inspirasjon og motivasjon. Det håper jeg at du og har, for vi trenger at DU bidrar til å gjøre echo bra. Har du en idee? Har du lyst til å lage toalettavis for echo? Har du en kul ting til lesesalen? Har du en kul ting du vil gjøre? Har du et savn etter et arrangement? Har du en hobby du vil dele med andre? Send epost til hovedstyret: echo@uib.no! Eller snakk med noen av oss i hovedstyret Jeg vil benytte muligheten til å si takk til alle som har bidratt til å gjøre echo det vi er i dag. Både de som hadde og har verv, de som rydder litt ekstra på kjøkkenet, eller de som sier hei til en person de ikke kjenner på sal. Du gjør echo til noe vi alle kan være stolte av.

HovedstyretArne Natskår

Bryggelaget rekrutering

18. mai

Hallo brygge-entusiaster! Vi blåser støvet av vårt kjære Bryggelag igjen, og vi trenger noen nye håndverkshelter i vårt styre. Har du en lidenskap for kunsten å brygge, og er interessert i å være en del av en munter, men seriøs, gruppe? Dette er din sjanse! Hvem vi søker: Vi er på jakt etter nye styremedlemmer som kan fylle følgende majestetiske roller: Hovedhumle Hersker Malting Mester Grunke Maister Gjærende General Lutende Løytnant Bitterhetens Baron Skumkronede Skipper Smaksprofet Sjef Karbonerende Konge Majestetiske Malt Mester Duggfriske Diktator Overgjærets Overherre Lager Leder Dette er bare noen eksempler på rollen som kan bli din, men kom gjerne med egne forslag i søknaden. Hvem du er: En entusiast med en lidenskap for bryggeprosessen Samarbeidsvillig, men også en som kan ta initiativ Villig til å bidra med ideer og kunnskap Liker å ha det gøy og lære mer om bryggekunsten! Hva du får: Mulighet til å være en del av et engasjert, morsomt og dedikert team Erfaring med brygging og nettverksbygging Sjansen til å være med på å forme Bryggelagets fremtid Hvordan søke: For å søke, fyll ut skjemaet du finner her. I skjemaet ber vi deg om å fortelle litt om deg selv, hvilken av de ovennevnte roller du ønsker å søke på, og hvorfor du vil være en god kandidat. NB: Som et medlem av styret vil du ha mulighet til å påvirke hvordan laget styres og hva som skal kjøpes inn til bryggeaktiviteter. Selv om vi har disse spesielle styreposisjonene, vil alle arrangementer være åpne for alle sammen! Søknadsfrist: 26. Mai, 2023 Vi ser frem til å høre fra deg. La oss fylle bryggekarene og løfte Bryggelaget til nye høyder! Vil du vite mer om hva bryggelaget har å by på? Ta gjernen en titt innom her

Bryggelaget 🍺

Valg 2023

1. mars

Det blir valg 6-8.mars <3 Ønsker du å være med å forbedre studiemiljøet? Still til valg! Her kan du lese om de som stiller til valg. Som styremedlem kan du bidra til å tilrettelegge en studiehverdag som er faglig og sosialt givende for våre over tusen studenter. En vil kunne være med på å bestemme hva echo fokuserer på og ha direkte innvirkning på måten echo forvalter sine lesesaler, økonomiske midler og andre ressurser. Dette gjøres i samråd med de andre i styret på måten man mener vil gagne studentene i høyest mulig grad. En vil også fungere som et viktig bindeledd mellom studentene og instituttet, fakultetet og potensielle arbeidsgivere. Å være med i styret er en utrolig fin mulighet til å vise engasjement, samarbeide tett med studentene rundt deg og bli innlemmet i det fine miljøet vi har her på informatikk. Et styreverv på CV-en er gull verdt i jobbsammenheng, og gir deg også litt kjøtt på beinet til et fremtidig jobbintervju. Mange arbeidsgivere verdsetter engasjement utover det faglige, og man viser at man er motivert, sosial og er villig til å jobbe for at de rundt seg skal ha det bra.

Hovedstyret

Boosterkonferansen søker frivillige

17. jan.

Boosterkonferansen søker frivillige den 29 - 31 mars 2023! Boosterkonferansen er en IT-konferanse for alle som jobber innenfor IT. Her vil man kunne møte på fantastiske personer innenfor UX, metodikk, lederskap, media, utvikling, og mye mye mer. Ved å være frivillig får du delta gratis på konferansen og konferansemiddagen. I tillegg er det en super anledning til å møte nye spennende mennesker, og kanskje du lærer noe nytt om en potensiell fremtidig arbeidsgiver? Oppgavene består i å hjelpe til med opp- og nedrigging, salvakt under foredrag og workshops, og å bemanne konferanse-resepsjonen. Flere av deltakerne snakker engelsk, så en bør beherske dette. For mer informasjon om årets konferanse kan dere lese på https://boosterconf.no/ og følge Booster på Twitter (http://twitter.com/boosterconf). Påmeldingsskjema som frivillig finner du på https://forms.gle/A6KMwupDuRCVqzxo8 Frist for påmelding er søndag 10. februar

Hovedstyret

Engasjer deg i studentmiljøet

23. aug.

Vil du være med på å skape Bergens beste studentmiljø? Da er et verv i en av echo sine undergrupper en ypperlig mulighet! Ikke bare er det sosialt på tvers av studieretninger, men også noe av det mest attraktive du kan ha på din CV. Søknadsfrist 2.september Tilde: https://bit.ly/søktildeH22 Makerspace: https://bit.ly/makerspace22 Webkom: https://bit.ly/echo-webkom Bedkom: https://bit.ly/Bedkom22 Gnist: https://docs.google.com/forms/d/1ftSSxPlEZ7lonbQQSPUDu7lA5gqovEM0S4cxpznIy0c/edit?fbclid=IwAR3W9Q4yXUfNo2cOMEHMX02oTku_FFi_0W9f1cL_qJ_61TkkHb736DK_NHQ echo Programmerbar: https://forms.gle/CnVjuRREjyuWTZ9HA echo Karriere: https://www.echokarriere.no/for-studenter/sok-til-styret/ Helt Sikker: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf1WuF_3EK2qL3qbWEYpsDNzroRuJhAFEgC9DzlfHQGf8y8cA/viewform?fbclid=IwAR2QMrKTXRffVFw0ShAIUZPdkBJtefFtds4kdVRAV7GynSQ4GAxgxuOurcg

Hovedstyret

Vi fornyer hovedsamarbeidsavtale med Bekk! 🎉

24. mai

Det nærmer seg to år siden vi signerte forrige HSP-avtale med Bekk. Tiden har gått fort, og til tross for mange avlyste arrangementer og digitale erstatninger, så har vi sammen fått til utrolig mye! Vi har hatt bedriftspresentasjoner og workshops, holdt karrieredager, CV-kurs og frokostseminar, vi har hacket løs på hackathons og jentekvelder og quizzet mot Online. Vi har hatt mye god mat og drikke, vi har spilt shuffleboard og biljard og vi har nytt en kaffekopp rundt bålet på Fløyen. Sist, men ikke minst har vi fått oss mange nye venner i alle bekkerne vi har møtt! Alt dette gjør oss trygge på at Bekk er den rette samarbeidspartneren for oss i de to neste årene, og vi gleder oss til å se hva mer vi kan få til sammen! Vi ser frem til flere varierte arrangementer med mye sosialt og med et fortsatt høyt faglig nivå. Signeringsstand 📝 I morgen, onsdag 24. mai fra kl. 10-14 står echo og Bekk sammen på stand i foajeen på Høyteknologisenteret. Stikk innom og få deg en fjordland, så sikrer du deg selv en litt bedre dag på salen i en hektisk eksamensperiode. Kl. 12 blir det signering og kake! Den nye avtalen finnes i en offentlig versjon her: bit.ly/HSP22-24

Hovedstyret

Navneskifte og Merch!

19. apr.

🥁🥁Fra Fagutvalg til Linjeforening 🥁🥁 echo skifter navn! echo jobber iherdig for at det skal være et gjennomført godt sosialt miljø på informatikk! Vi sørger for kaffe og te på lesesalene, arrangerer fester, hytteturer, LAN, BedPres, quiz, kodekonkurranser og fagkvelder. Vi jobber tett opp mot instituttet og aktører i næringslivet for at tilbudet skal være givende og relevant for alle våre studenter, og ønsker at navnet vårt skal reflektere det vi driver med. Vi kommer til å fortsette med å håndtere faglige tilbakemeldinger og problemstillinger sammen med instituttet, men dette er en veldig liten del av det vi faktisk holder på med. Endringen stemmes formelt over på generalforsamling. For å feire endringen kjører vi en ny runde med MERCH, og lanserer i denne omgang krus i tillegg! 👕☕️ Bestilling er forbeholdt studenter representert av echo! Genser koster 200 kroner og kopp 68 kroner. Man må fylle ut skjema og vippse i forkant (745548). *Bestill her: *https://forms.gle/XFYqPxSmRi1s1CUw6 image

Hovedstyret

Still til valg!

12. apr.

Meld ditt kandidatur til valg 2022! Sola titter frem og det snør sjeldnere i Bergen. 🌸☀️ Her kommer et enda sikrere vårtegn: Nå kan du melde ditt kandidatur til echo sitt Hovedstyre! Meld kandidatur: www.bit.ly/Stille-til-valg Kandidatene som har stilt/skriftlig appell: www.bit.ly/Appeller *Spørsmål til noen av kandidatene? * wwww.bit.ly/spoersmaal22 GODE GRUNNER TIL Å STILLE: I Hovedstyret kan du utgjøre en reell forskjell! Som styremedlem kan du, sammen med 11 andre representanter, være med på å bestemme hvordan man sammen kan skape en best mulig studietid for alle informatikere. 👑 Det er utrolig sosialt! Bli kjent med dine medstudenter og få erfaring med organisasjonsarbeid og kollektiv problemløsning. 🧩 Gull verdt i jobbsammenheng! 🏅 Med et styreverv på CV-en stiller du med et solid fortrinn når du skal søke sommer- og senere fastjobb. I tillegg får du litt kjøtt på beinet i intervjusammenheng 🍗 Nysgjerrig? Les mer om valget: https://echo.uib.no/valg image

Hovedstyret

Trivselsundersøkelse 🌸

26. feb.

Svarer du er du med i trekning av kinobilletter sponset av instituttet. Delta her: https://bit.ly/3ve1vAV Vi i echo - Fagutvalget for informatikk ønsker å gjennomføre en anonym trivselsundersøkelse for våre studenter. Formålet ved denne undersøkelsen er å lære mer om trivsel, meninger om miljøet på studiet samt akademisk utvikling hos studentene representert av echo. Vi håper og ønsker at flest mulig tar seg tid til å svare. Undersøkelsen tar maks fem minutter å gjennomføre. Undersøkelsen er som sagt anonym og kun en liten gruppe utvalgte studenter og administrasjonen vil ha tilgang til svarene. Medlemmer av disse gruppene er underlagt taushetsplikt. Vi vil også minne om at echo har et anonymt tilbakemeldingsskjema hvor man når som helst kan komme med ris og ros og tilbakemeldinger. Dette skjemaet finner du på https://echo.uib.no/ under "For studenter". Answer the well-being survey, and you might with cinema tickets sponsored by the institute. Find it here: https://bit.ly/33NRcIB We, the student committee at Informatics, echo - Fagutvalget for informatikk, want to conduct an anonymous well-being survey for our students. The survey is conducted to learn about the well-being, community, and academic development of the students at the Department of Informatics. We hope as many as possible will answer. The survey will only take five minutes, and you can find it here: As mentioned, the survey is anonymous and only a small group of students and the administration at the department will have access to the answers. Members of this group have signed a confidentiality agreement. We would also like to remind you of echo's anonymous feedback form, where you may at any time send both appraisal and criticism. You can find this form at https://echo.uib.no/ under "For studenter".

Hovedstyret

Bedriftskomiteen har oppdaterte retningslinjer og avmeldingssystem!

2. feb.

Hei, alle sammen!\n\nEndelig er det et nytt semester med nye bedriftspresentasjoner! Første bedriftspresentasjon er i 17. februar i uke 7. \n\nBedriftskomiteen har oppdatert retningslinjene og dette betyr nytt avmeldingssystem. Vi anbefaler alle å sette seg inn i disse før påmelding til første bedriftspresentasjon. Dersom det skulle være noen spørsmål så ta kontakt med noen i komiteen. Retningslinjene kan leses her.\n\nMinner om at påmeldingene til bedriftspresentasjonene vil skje på nettsiden (ikke facebook!!!) og der kan dere se full liste over alle bedriftspresentasjonene som kommer i løpet av semesteret.\n\nI tillegg søker Bedriftskomiteen nye medlemmer! Søk innen 13.februar her.\n\nPS! Følg Bedriftskomiteen på Instagram og LinkedIn.\n\n\nVi i Bedkom gleder oss!\n

Bedkom 👔

Infoskriv fra Forente IT-Foreninger (FIF)

1. sep.

I fjor høst iverksatte Forente IT-foreninger (FIF) et tiltak der vi satt tidligste søknadsfrist for sommerjobber til 1. oktober. FIF er et forum for landets IT-foreninger der vi diskuterer saker som angår IT-studenter generelt. Her sitter blant annet representanter fra echo – Fagutvalget for informatikk. FIF har bestemt å fortsette tiltakene vedrørende sommerjobbfrister. Du kan lese disse i teksten under. Fortsettelse av tiltak vedrørende sommerjobbfrister I 2019 iverksatte Forente IT-foreninger (FIF) et tiltak der vi satt tidligste søknadsfrist forsommerjobber til 1. oktober. FIF er et forum for landets IT-foreninger der vi diskuterer saker som angår IT-studenter generelt. Her sitter blant annet representanter fra din forening. Tilbakemeldingene fra både studenter og bedrifter har stort sett vært positive, og basert på dette har vi bestemt oss for å videreføre tiltaket. Tiltakene som ble iverksatt i fjor gjelder fortsatt: - Linjeforeningene publiserer ikke stillingsannonser for sommerjobb som har en søknadsfrist tidligere enn 1. oktober. - Bedriftene oppfordres til å ha en ukes svarfrist på jobbtilbud. I tillegg til dette vil vi presisere at løpende opptak er lov, så lenge det ikke settes alternative frister eller direkte oppfordringer om å søke før 1. oktober. Bedriftene vil derfor kunne sende ut tilbud før 1. oktober. Har dere spørsmål er det bare å kontakte foreningen deres. På vegne av foreningene: - Abakus (NTNU Trondheim) - Online (NTNU Trondheim) - TIHLDE (NTNU Trondheim) - echo – Fagutvalget for informatikk (UiB) - Navet (UiO) - Cybernetisk Selskab (UiO) - Tromsøstudentenes Dataforening (UiT) - Beta (UiA) - ISI (UiS) - Enigma (HIOF) - Login (NTNU Gjøvik) - Epsilon (NTNU Ålesund) - dagen@ifi (UiO) - itDAGENE (NTNU Trondheim) - Datasci (NMBU Ås) - Syntax (NTNU Ålesund)

Hovedstyret

Endringer for bruk av lesesal

3. mai

Hei alle sammen! Fra og med i dag har det kommet noen endringer for bruk av lesesalplasser på BIO-INF lesesalen. Det vil nå være nødvendig å forhåndsbooke plass via TP-Booking sine sider. Når man kommer til lesesalen registerer man oppmøtet ved å scanne QR-koden på plassen du har bestilt. Dersom du ikke bekrefter plassen din i løpet av 30 minutter etter at bestilt tid har startet, vil den automatisk bli avbestilt og andre kan reservere plassen. Du kan bekrefte tidligst 15 minutter før reservasjonen starter. Dette er tiltak fra UiB for å bedre smittesporing, og er en fin måte å sikre seg en plass før man drar til campus. Mer informasjon og hvordan bestille er beskrevet her. Endringene gjelder som sagt BIO-INF, hvis du er i tvil på hvor lesesalen ligger se link.

Hovedstyret

Nyoppstartet økonomigruppe!

27. apr.

echo Finans søker to styremedlemmer til oppstart! Kristine Enger og Endre Egge har nylig tatt initiativ til å starte en ny gruppe på informatikk. Dette er en økonomigruppe for studenter som ønsker å utvikle sine økonomikunnskaper og dyrke interessen for aksjer/investering, forvaltning, privatøkonomi og business analytics. Økonomiforståelse verdsettes høyt i arbeidslivet og er verdifull kunnskap å ha med seg videre i livet. I anledning av vår oppstart søker vi to selvdrevne, engasjerte og interesserte studenter til å bli med oss på videre oppstart av echo Finans. Som styremedlem vil du få eierskap til gruppa, får verdifull erfaring i organisering og oppstart, samt være en pådriver for studentmiljøet i echo. For å avtale intervju eller uforpliktende spørsmål, send Kristine eller Endre en melding på Messenger, evt. kontakt Endre på tlf. 47 34 47 80 Hører fra deg!

Hovedstyret